Kære forældre!

Velkommen til børnehaven i LBO Børnehuset Boblen

Hermed en del praktiske oplysninger, som forhåbentlig vil give svar på nogle af jeres spørgsmål og et indblik i den kommende hverdag. Vi har forsøgt at sammenfatte de vigtigste oplysninger, men har I spørgsmål, er I selvfølgelig altid velkomme til at henvende jer til os.

Starten i børnehaven

Det kan være overvældende at begynde i børnehave. Der er mange nye børn og voksne, som barnet skal forholde til. Det er vigtigt at give dig god tid og at du/I giver mest muligt information om dit/jeres barn.

Husk, at I altid kan ringe til os og spørge til hvordan det går, hvis I følger jer utrygge, efter at have sagt farvel til barnet i børnehaven.

Aflevering og afhentning af dit barn

Når barnet møder om morgenen, så er det vigtigt, at man som forælder hjælper barnet med at få sagt godmorgen til en voksen, samt at sige farvel, når man tager barnet med hjem igen.

Vi vil gerne hjælpe barnet med at sige farvel til forældrene om morgenen. Vi vinker til forældrene så barnet ved, at forældre er gået og vi trøster, hvis barnet er ked af det.

Grupper i børnehaven

Børnene er inddelt i 3 grupper. Haletudserne – de yngste børn i børnehaven. Frøerne – de lidt ældre børn i børnehaven og storkene – de ældste børn i børnehaven, som er de kommende skolebørn. Afhængig af gruppernes størrelse laves der aktiviteter for den enkelte gruppe eller for 2 grupper sammen. Børnene følger den gruppe, hvor e både aldersmæssigt OG udviklingsmæssige hører hjemme i.

Dagligdagen i børnehaven

Børnehaven åbner kl. 6.24, hvor vi serverer morgenmad indtil kl. 7.45.

Kl. 8.30 serverer vi formiddagsfrugt med hjemmebagt brød og frugt. Herefter begynder vi på dagens aktiviteter som er tilrettelagt efter vores årshjul. Herunder indgår:

• Svømning en gang om ugen, hvor grupperne skiftes til at være med.

• Dialogisk læsning, hvor vi arbejder med sprog og sprogstimulering.

• Motorik. Vi har halvanden time om ugen hvor ca. 8 udvalgte børn har mulighed for at styrke deres motoriske kompetencer yderligere.

• Ture ud af huset. Vi bruger nærområdet, men har også buskort, så vi kan tage på længere ture.

• Vi tager i skolens multihal en gang om ugen, hvor vi leger og laver motorikbaner.

• Musik, hvor vi synger og spiller på instrumenter. I perioder laves der små grupper, hvor der arbejdes med at udvikle børnenes musiske kompetencer.

• Kreative aktiviteter. Vi klipper og klistrer, tegner og maler, bager vores eget brød, og mange andre sjove og spændende ting.

• Storke gruppe. De kommende skolebørn laver skoleforberedende opgaver og aktiviteter en gang om ugen. Gruppen begynder efter efterårsferien.

Kl. ca. 11.15 spiser vi madpakker, som vi serverer mælk og vand til.  Efter madpakkerne går vi på legepladsen, og de yngste børn har mulighed for at få en middagslur.

Kl. 14 spiser vi eftermiddagsfrugt, der kan bestå af frugt med hjemmebagt brød, rugbrød, pasta, pizzasnegle, pølsehorn osv.

Praktisk info

Overtøj/skiftetøj: Børnene har hver deres garderobe med tilhørende kasse. Børnene skal have overtøj der passer til årstiden (flyverdragt, termotøj, regntøj, huer, vanter), da vi for det meste er ude et par timer om dagen. Der må også meget gerne være et par sæt skiftetøj. Det er vigtigt at I forældre gennemgår garderoben hver dag, for at se om der mangler skiftetøj, eller om noget af overtøjet er vådt. HUSK navn på tøjet, - det er svært for et barn på 3 år at finde sine vanter mellem 25 andre par vanter.

Frugtordning: børnene skal ikke selv medbringe frugt, men betaler 250 kr. pr. halve år til en fælles frugtordning.

Madpakker: Vi henstiller til at madpakken ikke indeholder sukkerholdige produkter så som slik og kage, men at den i stedet indeholder frugt og grønt, som børnene også ser som en god dessert.

Fødselsdag: Vi holder fødselsdage i børnehaven, hvor børnehaven sørger for saftevand og boller, og hvor barnet gerne må have en ting med så som frugt, kage eller is. Man aftaler med personalet hvilken dag man gerne vil afholde fødselsdagen. Fødselsdagen holdes i den gruppe barnet tilhører.

Barnets bog: Hvert barn har deres egen bog, hvor vi løbende sætter børnenes tegninger i, og vi sætter også billeder i af ture, aktiviteter og fødselsdage. Bøgerne står tilgængeligt for børnene, så de til hver en tid selv kan tage bøgerne og se i dem.

Syge børn: Vi modtager ikke syge børn i institutionen. Ved syge børn forstås børn, der ikke kan følge en almindelig dag i institutionen. Hvis vi som personale observerer at jeres barn bliver sygt eller utilpas i løbet af dagen ringes barnet hjem.

Hvis barnet er sygt en dag, og bliver hjemme, vil vi gerne have at I ringer og fortæller os det – gerne før kl. 9, hvor vores daglige aktiviteter starter.

Medicin: vi må ikke give børnene medicin, andet end til kroniske lidelser. LINK TIL MEDICIN.

Krus: Barnet skal have et krus med, som kan tåle at komme i opvaskemaskinen. Kruset står på en bakke, hvor der også står en kande vand, så børnene selv kan tage vand når det er tørstig. Krusene bliver vasket hver dag.

Månedsblad: Hver måned laver vi et lille blad, der beskriver hvad vi vil sætte fokus på i den kommende måned og andre praktiske informationer. Vi laver også en kalender, hvor I kan se hvornår vi gør hvad. Det er dog med forbehold! Ændringer er tilladte og vi er også spontane og kan ikke sætte alt i en kalender.

Middagssøvn: Det er muligt at sove middagssøvn, hvis jeres barn trænger til det. Vi har maddresser og dyner. Hvis jeres barn sover med sut/bamse eller andet, skal det medbringes.

Legetøj: Det er ikke tilladt at medbringe eget legetøj. Vi beder jer respektere dette!

Samarbejde: Vi holder er kort status samtale når jeres barn har gået i børnehave i ca. 3 måneder. Herefter holder vi samtaler én gang om året, men der er altid mulighed for at snakke sammen. Både løs garderobe snak i hverdagen men også snak, som kræver en lukket dør.

Med venlig hilsen personalet i børnehaven