Kære forældre!

Velkommen til vuggestuen Boblen

Hermed en del praktiske oplysninger, som forhåbentlig vil give svar på nogle af jeres spørgsmål og et indblik i den kommende hverdag. Vi har forsøgt at sammenfatte de vigtigste oplysninger, men har I spørgsmål, er I selvfølgelig altid velkomme til at henvende jer til os.

Starten i vuggestuen.

Det kan være overvældende at starte i vuggestuen. Der er mange nye børn og voksne, som barnet skal forholde til. Det er vigtigt at give dig god tid og at du fortæller mest muligt information om dit barn.

Husk, at I fortæller, hvis barnet har allergi eller er disponeret for det, om det har kroniske sygdomme.

Husk, at I altid kan ringe til os og spørge til hvordan det går, hvis I følger jer utrygge, efter at have sagt farvel til barnet i vuggestuen.

Aflevering og afhentning af dit barn:

Når barnet møder om morgenen, så er det vigtigt, at man som forælder hjælper barnet med at få sagt godmorgen til en voksen, samt at sige farvel, når man tager barnet med hjem igen.

Vi vil gerne hjælpe barnet med at sige farvel til forældrene om morgenen. Vi vinker til forældrene så barnet ved at forældre er gået og vi trøster hvis barnet er ked af det.

Hvis man afleverer barnet i tidsrummet 6.24 til 7.45 er der mulighed for morgenmad, som vi spiser i køkkenet sammen med de andre børn i institutionen.

Dagligdagen i vuggestuen:

Klokken ca. 8.00 går vi ind i vuggestuen, hvor vi hygger os. Vi kan evt. lave puslespil, synge, tegne, læse bøger alt afhængig af børnenes interesser og lyst.

Klokken 9.00 spiser vi formiddagsmad, bestående af forskelligt frugt og hjemmebagte boller og vand. Bagefter skifter vi ble på børnene og enkelte træner toiletbesøg.

Så er vi klar til aktiviteter, vi laver aktiviteter ud fra årshjul, hvor vi deler børnene op i grupper og laver forskellige ting. For eksempel: vi læser dialogisk læsning, vi bruger vores motorikrum, vi bruger skolens multihal, ture i skoven og tur i nærområdet. Vi synger og danser og vi bruger babytegn til sange og i daglig tale.

Vi prioriterer meget at komme udenfor hver dag uanset vejr.

Klokken 11 vasker vi fingrer og vi spiser frokost. Der er varieret kost,- rugbrød med forskelligt pålæg, grøntsager og der serveres mælk og vand til.

Så skifter vi ble igen og gør dem klar til de skal sove. Børn under 2 år sover udenfor i deres egen barnevogn og de ældste børn sover i senge indenfor. Vi har senge med dyne og pude men barnet må gerne medbringe sin egen dyne og evt. sovebamse og sut.

Klokken 14 spiser vi eftermiddagsfrugt og hjemmebagt brød, og vi prøver at have en hyggelig atmosfære ved bordet. Bagefter skifter vi ble igen og derefter har børnene fri leg enten ude eller inde.

Traditioner:

I løbet af året har vi faste traditioner og arrangementer. Vi har:

- Fastelavnsfest

- Sommerfest

- Julehyggeeftermiddag

- Bedste/oldedag

Sygdom

Næsten alle børn oplever forkølelse og sygdom, når de starter i vuggestuen og vuggestuebørn er generelt mere syge end børn der passes hjemme. Vi ringer altid, hvis barnet har feber eller tynd mave. Vi følger altid de almindelige retningslinjer vedrørende smitsomme sygdomme hos børn. Personalet må ikke give medicin til børnene. Hvis dit barn er sygt eller I bare vælge at holde fri, beder vi jer at ringe, gerne inden kl. 9.00 af hensyn til planlægning.

Information

Vigtig information skriver vi på døren til vuggestuen eller vi hænger sedler på garderoben.

Skiftetøj

Husk altid skiftetøj til barnet. Den rigtige påklædning i forhold til vejret er med til at forebygge sygdomme.

Det er vigtigt, at alt dit barns tøj og sutter er mærket med barnets navn.

Mht. bleer vil vi gerne have at I medbringer almindelige bleer (ikke bukse-bleer) til jeres barn.

Solcreme

I sommerperioden er det vigtigt, at dit barn bliver smurt med solcreme hjemme fra. Efter middagsluren bliver dit bart smurt med vuggestuens solcreme.

Venlig hilsen personalet i vuggestuen